Upp till kamp...

...för att vara först i Sverige med en iPad eller iPhone 4!



För några månader sedan skulle jag och en väninna på bio en kväll. När vi gick längs Kungsgatan, på vägen till bion, såg vi att det var hundratals människor där som köade. De stod i tre olika köer. När vi tittade på vart de tre olika köerna ledde så såg vi att de gick till Telia, Telenor och Tre. Folk hade slagit upp tält i köerna, hade med sig campingstolar, filtar och termosar. Vi skrattade åt hur sjukt det såg ut att Kungsgatan helt plötsligt var en campingplats, men när jag sedan frågade en person i kön om varför det var sådana köer så blev jag istället förbannad. Riktigt förbannad.

Det förhöll sig nämligen som så att iPhone 4 skulle släppas den natten. Folk hade alltså gått man ur huse och tålmodigt köat i timmar för att vara de första att få köpa mobiltelefonen. Lika arg blev jag idag när jag såg bilder på nätet om iPaden som släpptes i natt. Det var samma sak, folk hade köat i timmar. Denna gång i bitande iskyla. Man trotsade alltså väder och vind för att vänta i timtal på att få köpa en sak.

Vi påminns dagligen om det kalla och råa land vi lever i, bokstavligt och bildligt talat. Rån, våldtäkter, mord och misshandel på svenska kvinnor och män. På ungdomar. På barn. Ingen, eller ytterst få reagerar. Man flyttar från mångkulturen för att i hemmets lugna vrå ständigt upprepa för sig själv att "det händer inte mig". Sedan kanske verkligheten blir mer och mer påtaglig, och det händer något som drabbar en bekants bekant eller grannen. Men det spelar ingen roll. För det händer ju ändå inte mig.

Förr i världen var det vackraste och det mest ädla att kämpa för rättvisa, solidaritet och sin nations väl. Kosta vad det kosta ville. Man trotsade väder eller vind - avstånd eller motstånd. Jag trodde att samhällsutvecklingen gjort att svenskarna som folk blivit passiva, lata och förbannat bekväma. Så verkar dock inte helt vara fallet, det är bara värderingarna och saken i sig som förändrats.

För visst trotsar man väder eller vind - avstånd eller motstånd.
Men det är för en iPhone eller iPad.


Kommentarer
Postat av: tb

Vad har införskaffandet av en telefon man längtat efter att få köpa med mord/misshandel/våldtäkt att göra?

2010-11-30 @ 17:11:30
Postat av: Frimodighet

Det har med att göra att det händer massor av hemskheter varje dag utan att någon reagerar. På sin höjd startar man en facebookgrupp. Tänk om de som lade ned tid och energi på att köa för ett materiellt ting lade ned samma tid och energi på ett engagemang som främjar något gott?

2010-11-30 @ 17:29:02
Postat av: Basse

Ett av dina bättre inlägg. Fortsätt så! :)

2010-11-30 @ 20:32:46
Postat av: Basse

Ett av dina bättre inlägg. Fortsätt så! :)

2010-11-30 @ 20:33:18
Postat av: Brandr

Det är ett sjukt samhälle vi lever i! Men ett sjukt samhälle är ett svagt samhälle...



Det är roligt att det finns de som ser på samhället med friska ögon och ett friskt hjärta!

2010-11-30 @ 22:13:44
URL: http://brandr.motpol.nu
Postat av: Anonym

Haha, du är förbannad för att det finns de som har råd att köpa dyrare saker än du!

2010-12-01 @ 19:15:19
Postat av: Kampman

Instämmer. Det är riktigt patetiskt att se den degenererade ungdomen stå & köa för att köpa en elektronisk pryl. Att leva ett materialistiskt och själslöst konsumtionsliv är ovärdigt vårt folk.



Kan man stå och köa för att köpa en mobil så kan man f*n i mig tåga i det bitande vintermörkret för en fallen kamrat...



Bra och tänkvärd analys f.ö.



Syns i Salem



2010-12-01 @ 21:34:36
Postat av: Frimodighet

Kära " " ! Som du anonymt kallar dig. Jag önskar att du hade rätt, att min största ilska och upprördhet skulle ligga i att någon har råd att köpa dyrare saker än mig. Men

Tyvärr ser samhället och problemen värre ut än så. Man blir mer ledsen, upprörd och förtvivlad ju mer man ser att man värderar prylar framför människor.

2010-12-01 @ 22:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0