Butlerservice? Nej tack!

Nu strax en månad innan valet har Carin Jämtin och Iljian Batljan lagt fram ett förslag som innebär att de vill införa butlerservice i Stockholms kollektivtrafik. De menar på att detta är ett sätt att spara in tid för de annars så stressade Stockholmarna. Förslaget kommer att bli verklighet om socialdemokraterna vinner valet.
  Vad är det då tänkt att den här butlerservicen ska innefatta? Jo, man ska alltså i anslutning till tunnelbanetrafiken tillhandahålla olika typer av servicetjänster i dess omedelbara närhet. Allt för att i vårt redan stressade och pressade samhälle spara ännu mer tid och effektivisera vår vardag. De menar på att detta skulle vara ett bättre förslag än RUT-avdraget och tidigare förslag om sextimmarsdagar på arbetet.
  Servicetjänsterna innebär att man ska kunna lämna in smutstvätt och en inköpslista på tunnelbanestationen under morgonen, för att på eftermiddagen när arbetsdagen är slut kunna hämta ren tvätt och en kasse med ihopplockade varor. Tanken är också att barnen ska placeras i förskolor som ligger strax intill tunnelbanan. Som om detta inte vore nog i tidspressarhetsen, så finns det också med i förslaget att bredband ska byggas ut i hela tunnelbanenätet så att man även kan använda tiden på tåget till att arbeta.

I mina öron låter detta som ett sjukt skämt som knappast är vägen till ett familjeliv med mer tid för barnen. Släpande av tvätt och matvaror tar tid och är slitsamt, oavsett om det är på vägen till jobbet eller om man gör det under helgen. Att pressa allt till det yttersta och använda varje ledig minut till att göra något kommer att göra att den redan så vanliga utbrändheten kommer att bli ett ännu större problem.
  Vad hände med tid för lugn och eftertanke? Jag vet själv många småbarnsföräldrar som njuter av den lilla tiden till och från jobbet för att bara vara och slappna av ett par minuter. Läsa en tidning, dricka en kopp kaffe och bara ladda batterierna under de minuter som resan till jobbet tar. 
  Man kan inte ge det yttersta av sig själv och hela tiden prestera, oavsett vad det gäller, om man inte tillåter sig själv vila och återhämtning. Oavsett om det gäller 10 minuter på vägen till jobbet eller ett par timmar på fredagkvällen. 

  Att ha alla olika slags servicetjänster i kollektivtrafiken är också ett sätt att styra människor, eftersom att bara en viss typ av butiker och tjänster kommer att tillhandahållas. Det kommer bara att finnas ett visst utbud av varor och tjänster på dessa serviceställen. Och eftersom att människan som bekant är ganska lat, kommer man oavsett vad att använda sig av några av dessa tjänster då de ligger så nära. Blir socialdemokraternas förslag verklighet så kommer detta vara ett steg i en riktning mot en skrämmande samhällsutveckling; att någon annan än jag själv bestämmer vad jag ska äta och hur jag ska jobba.


Kommentarer
Postat av: Henrik

Hej!



Om jag inte missförstår dig helt verkar det som att du menar att en butlerservice, som kan hjälpa till med tjänster som exempelvis att tvätta och handla, i Stockholms tunnelbana skulle göra att fler blev stressade av att hela tiden få saker gjorda - och därmed förlora tid till lugn och eftertanke, eller att kunna slappna av på vägen till jobbet.



Men, vad är det som tvingar folk till att utnyttja denna butlerservice? Och på vilket sätt skulle inte folk hinna läsa tidningen och dricka en kopp kaffe i lugn och ro under själva resan, bara för att de lämnat in en inköpslista på matvaror vid hållplatsen?



Och vidare, skulle inte en sådan här service göra att folk slapp ta itu med tvätt och liknande sysslor när de kom hem? Då skulle ju folk få tid till lugn och eftertanke när de var hemma på sin lediga tid, istället för på vägen till jobbet. Jag tror nämligen fler uppskattar att kunna slappa av i hemmet. Inte sant?



Jag ville mest kommentera dessa brister i ditt resonemang.



Ser du inte fördelarna med att en sådan här tjänst skulle kunna underlätta människors vardag, och göra resande med kollektivtrafiken attraktivare?

Postat av: Frimodighet

Jag tror bara inte att det är rätt väg att gå. Enligt de som lade fram förslaget skulle detta alternativ vara bättre än att införa sex timmars arbetsdag. Att som förälder arbeta färre timmar i veckan är enligt mig ett bättre förslag.

Ingen är tvingad till att använda sig av servicen, men som jag skrev är vi människor båda lata och bekväma och kommer därför antagligen att utnyttja servicen oavsett om vi är för eller emot den från början.

Man kan säkert ta det lugnt under resan, men tanken med förslaget var ju att spara tid och till och med bygga ut bredband i tunnelbanan så att man kan använda den tiden till att arbeta. För egen del skulle jag dock ha svårt att koppla av eller att arbeta efter att 10 min innan lämnat barn på dagis, lagt en beställning på mat och kastat in en säck tvätt i en lucka på stationen.

Det finns kanske vissa fördelar i någon utav tjänsterna för sig om man ser det i ett litet perspektiv, jag ser det dock steget längre att allt mer kommer att vara koncentrerat kring kollektivtrafiken och att våra vanor kommer att styras därefter.

2010-08-25 @ 15:24:26
Postat av: Henrik

Frågan är ju dock hur bra det egentligen skulle fungera med sex timmars arbetsdag, med tanke på vad det skulle få för innebörd för produktivitet och lönsamhet, vilket man trots allt måste ta hänsyn till. Det enda riksdagsparti som föreslår en förkortad arbetsdag är ju Vänsterpartiet, och även om det kan ses som ädelt, så måste man ju fråga sig hur realistiskt det är - likt en hel del annat i deras politik.



Det är ju klart att man kan kritisera att vi lever i en stressig värld, som för det mesta varken är naturlig eller nyttig för oss. Det är mycket möjligt att det skulle ha positiva hälsoeffekter med kortare arbetsdagar, men samhället måste ju fortfarande gå runt. Det går väl inte att förneka att förkortad arbetsdag med bibehållen lön skulle vara ett hårt slag mot vår ekonomi och välfärd?



Sedan ser jag koncentreringen kring kollektivtrafiken tvärtom som en nyttig samhällsutveckling, inte minst för miljön. Privatbilismen måste minskas, och att samhället ställer om sig till att gynna kollektivtrafiksresenärer är enligt mig enbart positivt.

Postat av: Frimodighet

Jag menar inte förkortad arbetsdag för alla, utan för småbarnsföräldrar. Att mamma och/eller pappa har en har kortare arbetsdag än hur det är idag borde vara en självklarhet.

Jag blir skrämd bara av tanken på att lämna mina framtida barn på dagis vid 8 och hämta dem vid 18, för att sedan ha max en timmes kvalitetstid på kvällen innan det är dags för läggning.

Ser du koncentreringen kring kollektivtrafiken som något positivt så är vi inte överens. Absolut inte som det ser ut idag, där det rör sig alla slags typer i tunnelbanemiljöerna. Det är ingen trygg miljö.

2010-08-25 @ 17:50:42
Postat av: Henrik

Det där var en ny och intressant variant du föreslog, med kortare arbetsdag för just småbarnsföräldrar, vilket jag inte har hört tidigare. Det känner jag givetvis lättare för att sympatisera med, och det tycker jag var ett smart förslag. :)



Angående kollektivtrafiken kan jag iochförsig förstå att man idag inte upplever Stockholms tunnelbana som en trygg miljö. Men det beror ju på helt andra problem i samhället, som man givetvis också måste komma åt. Det ska ju inte hindra kollektivtrafikens utveckling.



Även där jag kommer ifrån, Göteborg, har vi ju samma problem sett till bristande trygghet. Inte ens jag som kille känner mig helt bekväm när man reser ut i vissa av stans mer mångkulturella förorter exempelvis.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0