SFTN - En intervju med "Stolta föräldrar till nationalister"

Det finns en förening som kallar sig för "Mammor mot nationalister", alltså föräldrar som ställer sig emot sina egna barns rätt till att tycka och tänka. Föreningen i sig, men också kvinnan som i Aftonbladet grät ut för att hennes son var nationalist, fick mig att vilja göra en liten intervju med mina egna föräldrar. Min mamma och min styvfar.

Hur länge har er dotter varit nationellt sinnad?
- Sedan 9 år tillbaka. Det var när hon började högstadiet som hon började ifrågasätta skolundervisningen och de lärare som försökte låta sina egna politiska åsikter färgas av i undervisningen. Jag minns att hon och hennes två väninnor som hon höll ihop med, nationella de med, ställde till med en riktig scen när skolpersonalen vägrade att hissa svenska flaggan på skolavslutningen.

Hur var hon på den tiden, när hon också var så ung?
- Inte så annorlunda mot nu, men hon såg inte då att vissa saker kanske inte var så passande. Hon tog debatten med allt och alla, och var alltid rak och brutalt ärlig i vad hon tyckte. Lite över gränsen ibland. Hon var ung och riktigt revolutionär, men det ser jag som något positivt idag när jag ser att åsikterna utvecklats och mognat.

Var ni oroliga för henne på något sätt?
 - Vi var rätt oroliga för henne, men inte för vad hon tyckte. Snarare för vad hennes starka åsikter och rättframma attityd kunde få för konsekvenser. Det var många som hotade henne och hennes vänner. Eftersom att hon också är tjej så var vi kanske lite extra oroliga.

Vad tycker ni om hennes engagemang och politiska åsikter idag?
- Hon har bra och vettiga åsikter, så länge hon gör det hon brinner för och det som känns rätt för henne så backar vi upp henne till 100%. Vi är stolta över vår dotter, och att hon till skillnad från många andra ser med öppna ögon på vad som händer och dessutom vill göra något åt det. Hennes texter väcker tankar och funderingar även hos den som inte är så insatt. Vi kanske inte håller med precis allt vad hon står för, men det är hennes val och hennes liv.

Vad tycker ni om föräldrar som säger upp kontakten med sina barn för att de är nationella?
- Det är inte friskt att som förälder klippa av banden till sina egna barn för en sådan sak, då är man inte mycket till förälder. Det finns föräldrar som älskar sina barn villkorslöst och stöttar dem även om de är kriminella, skulle det då vara värre att ha en dotter som kämpar för vårt land och för kommande generationer? Det är helt absurt.
Att föräldrar säger upp kontakten med sina egna barn för åsikters skull, visar bara ännu tydligare att vår dotter har rätt; samhället är riktigt sjukt.

Har ni några avslutande ord?
- Sverige är det enda landet i världen där vi är dem som anpassar oss efter de som kommer hit. Vi är stolta över att vår dotter står upp för vad hon tror på, och det vackraste med henne är att hon gör det på ett så fint sätt. Hon engagerar sig på alla håll och kanter, och lyckas även att få den mest trångsynte att lyssna när hon väl börjar diskutera. Hon är en god lyssnare, och är ödmjuk och saklig i sina debatter. Till skillnad mot hennes revolutionära tonår...

Kommentarer
Postat av: April53

Man blir varm om hjärtat av att läsa sådant, Louise.



Hoppas det är hämtat ur verkligheten -- OCH att det finns många föräldrar med samma höga moral, ansvar och inre styrka.

För då finns det kanske en lite strimma av hopp om framtiden -- trots allt....

2010-10-13 @ 20:08:12
Postat av: Frimodighet

Det är skrivet direkt från verkligheten. Jag blev så arg av att se om föräldrar som stöter bort sina barn, så jag ringde upp dem och hade en intervju på telefon för att visa att det finns föräldrar som stöttar sina barn.



Min styvfar är sverigedemokrat och mamma mer åt det röda hållet, men det stöttar mig till 100% i det jag står för och tror på.

2010-10-13 @ 20:45:59
Postat av: Sidabot

Ja, det var trevlig läsning! Jag har samma tur själv, med inte bara föräldrar som tycker som jag, utan dessutom syskon, släktingar, vänner... Jag lider verkligen med dem som är motarbetade ideologiskt också av sina nära och kära.



En fråga dock: om båda dina föräldrar "i princip" håller med dig i dina ståndpunkter, varför röstar styvfar SD och - än märkligare - varför är mamma röd??

2010-10-13 @ 22:15:17
Postat av: brandr

En underbar artikel! :)

2010-10-13 @ 22:27:55
URL: http://brandr.motpol.nu
Postat av: Mattias

Trevliga föräldrar du verkar ha. I min släkt hade det blivit kaos om hela sanningen kommit fram. Det kommer i sinom tid, men processen är ganska lång.

2010-10-14 @ 01:48:59
Postat av: Frimodighet

Svar till Sidabot: Jag vill inte skriva ut mer om dem här, med risk för att "outa" dem. Jag berättar gärna mer i ett annat forum om du är nyfiken.

För övrigt skulle jag vilja komma i kontakt med dig, du kanske kan skriva ett svar på den här kommentaren och skriva med din mailadress? (Den visas ej på bloggen).



Mvh Frimodighet

2010-10-14 @ 09:28:30
Postat av: Sidabot

Absolut! Vi möttes ju aldrig under valrörelsen... bifogar min mailadress.

2010-10-15 @ 01:41:01
Postat av: Folklig

Rolig intervju!



Tyvärr var jag själv inte lika lyckligt lottad, har aldrig fått något stöd för den nationalism som jag upptäckte i unga år och som sitter kvar än (möjligen att den blir mer och mer revolutionär ju mer åren går...)



Stå på dig!

2010-10-16 @ 10:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0